Check-in - Bagoly-est

 

baloghjuditBalogh Judit - egykor hosszan MEKDSZ-es, diák majd szenior, szilász, több mint tíz éven át a szenior-hétvégék szervezője. Civilben történész, 22 éve tanítok egyetemen, jelenleg a Miskolci Egyetem habilitált docenseként valamint a Károlin. Egyháztörténettel és Erdély történetével foglalkozom, megjelent pár könyvem és sok tanulmányom, több mint 10 éve vagyok a főszerkesztője egy Egyháztörténeti Szemle nevű tudományos folyóiratnak. A sárospataki Ref. Teológián is tanítottam egy rövid ideig. A hallgatóimnak filmklubokat szerveztem, csakúgy, mint a gyülekezetünkben, illetve egy ideig olvasókört. Nagyon szeretek mindenféle ismeretterjesztő előadásokat és beszélgetéseket vezetni. A férjem, János iskolapszichológus, két gyermekünk van, Borcsi ötödikes, Domi másodikos. Mindketten már a pocakomban megfertőződtek a MEKDSZ-feelinggel, a legfiatalabb szeniorok között vannak:)

A szombati bagoly-estről: Isten hűsége és amit Isten hűségének gondolunk, hűség-e a változatlanság, vagy mikortól merevség, hűségesek voltak-e a farizeusok és mihez, mi mihez legyünk hűségesek, amihez nem vagyunk, és mihez ne legyünk, amik mellett kitartani igyekeznénk...történelmi hűségek és hűtlenségek az egyházban, stb.


kosabalazsKósa Balázs - ELTE TTK informatikai kar - tanársegéd. Evangélikus teológia - hallgató. Programozó, matematikus. Olvasó, gondolkodó. ElMondó.


A Biblia másképp (vasárnapi bagoly-est)

Egy tanítványom szerint a lengyelek elfelelé döntik maguktól a leveses tányért, amikor az utolsó részeket kanalazzák, egy blog szerint pedig, ha Japánban nagy társaságban orrot fújsz, ugyanazt a hatást éred el, mintha itthon hangosan szellentenél. Protokollárisan. Nigériában a hajadonokat hizlalják (nem protokollárisan), Európában ez a szokás kevésbé divatos. Ahány kultúra, annyi szokás, kinek a pap, kinek a papné.
Persze mindez közhelyesen hangzik, különösen, ha valaki a bibliai világ és a kárpát-medencei valóság lényeges eltéréseire szeretné felhívni figyelmet. Ennek ellenére mi keresztények meglehetősen hajlamosak vagyunk (ahogy egyébként mások is) egy adott szemüvegen keresztül olvasni a bibliai passzusokat. Például sokan úgy tudjuk, az üdvösséget nem lehet elveszíteni, s ezzel az előfeltételezéssel interpretálunk aztán minden szöveget. 
Ez a szeminárium további szemüvegeket kínál. Persze ezek is konstruált szemüvegek. Csak most nem John Stott vagy Philip Yancey okuláréját passzintjuk be a füleink mögé,  hanem a Bibliát kutató kortárs teológusok pápaszemeit, a kritikai és irodalmi megközelítések nyújtotta nézőpontokat közérthető módon és konkrét szövegeken keresztül. Hogy miért? Mert (legalábbis e sorok szerzője szerint) ez egy elmélyült és gazdag világ - és sok esetben ugyanolyan elkötelezetten keresztény.